————————————————————————————————-
دانلود و خرید کتاب الکترونیکی «معرفت شناسی قضایا»
اول روی دکمه سمت راست کلیک کن تا کتاب به سبد خریدت اضافه بشه.
بعدش روی دکمه سمت چپ «نهایی کردن خرید» کلیک کن.
[purchase_link id=”5127″ text=”اضافه به سبد خرید” style=”button” color=”green”]
————————————————————————————————-
دانلود کتاب معرفت شناسی قضایای حقیقیه و خارجیه در منطق قدیم و منطق جدید
در این کتاب، معرفت شناسی قضایای حقیقه و خارجیه در منطق قدیم و جدید و فلسفهی علم ارائه شده است. مجموع آن، در پنج بخش تنظیم شده که هر بخش آن زمینه و مقدمهای برای بخش بعدی است. در ضمن سیر تاریخی مباحث نیز مورد توجه قرار گرفته، مباحث در یک روند منطقی طرح شده است.
قضایای محصوره در علوم مختلف مورد توجه هستند و از اهمیت ویژهای برخوردارند. از اقسام قضایای حملی تنها قضیه محصوره، در علوم معتبر است و قوانین کلی در قالب قضایای محصوره بیان میشود. همچنین آن قضایا در قیاس اقترانی که اساس منطق ارسطو است، مورد توجه قرار دارند. در بخش اول این کتاب، اینگونه قضایا با توجه به اهمیت ویژهی آنها در منطق به تفضیل مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند تا زمینهی طرح قضایای حقیقه و خارجیه فراهم شود.
در بخش دوم تقسیم بندی ثنایی، قضایای حملی محصوره با الهام از عبارت ابن سینا در تحلیل قضیهی موجبه کلیه مطرح شده است؛ قضایای محصوره مستعمل در علوم به دو اعتبار (حقیقی و خارجی) لحاظ شدهاند و تقسیم بندی ثنایی بر اساس این دو اعتبار طرح شده است. مقسم در این تقسیم بندی، قضایای محصوره متعارف در علوم است.
در بخش سوم، تقسیم بندی ثلاثی قضایای محصوره مطرح شده است. این تقسیم بندی در حقیقت به دلیل همان مشکل قضایای ممتنع الموضوع طرح شده است. برخی از منطقیون به علت مشکل زمانی خواستهاند آن نوع قضایا را در تقسیم بندی ثنایی جای دهند و دچار مشکل شدهاند. در اینجا گروهی راه حل را در آن دیدهاند که تقسیم بندی ثلاثی را مطرح کنند و قضایای ممتنع الموضوع را وارد قضایای ذهنی کنند و آن را قسم سوم قرار دهند. این تقسیم بندی همان انحرافی است که اثیرالدین ابهری در مورد تحلیل قضیه حقیقه انجام داد و موجب شد که مورد نقد خواجه نصیرالدین طوسی قرار گیرد. در این بخش تقسیم بندی ثلاثی مورد نقد قرار گرفته و نشان داده شده که این نوع تقسیم بندی بر اساس تفسیرهای ناقص قضایای حقیقه و خارجیه طرح شده است.
در بخش چهارم، قضایای حقیقه و خارجیه در منطق جدید مطرح شده و با توجه به تحلیل گزارههای کلی در منطق جدید و قضیه حقیقه در منطق کلاسیک و تفاوتهای بنیادین منطق جدید و قدیم در تحلیل گزارههای کلی نتیجه گرفته شده که قضایای حقیقه را نمیتوان با قضایای کلی در منطق جدید دارای ساختار یکسان دانست. همچنین نمیتوان آنها را دقیقاً با هم تطبیق نمود. به رغم این که قضیه حقیقه در منطق جدید به شرطی برگردانده میشود، ولی در منطق قدیم با توجه به مبانی آن، نمیتوان آنها را به شرطی برگرداند. همچنین نمیتوان برعکس، قضیه حملی را به شرطی برگرداند. قضایای خارجیه نیز اگرچه با قضایای وجودی در منطق جدید اشتراکهایی دارند؛ ولی فرقهایی هم با آنها دارند؛ بنابراین دقیقاً با آنها تطبق نمیکنند.
در بخش پنجم نیز قضایای تجربی در منطق قدیم بررسی شده و مبانی آنها مورد نقد قرار گرفته است. از جمله قاعده «الاتفاقی» و «قیاس استثنایی» و همچنین دشواری کشف طبیعت شیء و فرد بالذات و اقتضای خاص آن و رسیدن به تجربه کامل و در نهایت نتیجه گرفته شده که صدور قوانین کلی و ضروری در علوم تجربی مشروط به این است که تجربه ما، کامل باشد و این نیز عملاً مشکل است و با توجه به این که تجربه غالباً ناقص انجام میشود، قضایای تجربی در علوم، غیریقینی خواهد بود.
عنوان کتاب: معرفت شناسی قضایای حقیقیه و خارجیه در منطق قدیم و منطق جدید
مؤلف: محمد مرادی افوسی (۱۳۴۰)
تعداد صفحات: ۱۶۴ صفحه
چاپ شده در قطع رقعی (انتشار در مزخرف به صورت فایل PDF)
تاریخ اثر: ۱۳۸۰
موضوع: قضیه (منطق)
ویراستار: سید مرتضی حقی
ناشر: تهران – مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر زیر نظر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
شابک: ۹۶۴۷۳۲۹۴۵۸
شماره دیویی: ۱۶۰
شماره کنگره: BC۱۸۱ /م۴م۶ ۱۳۸۰
شماره کتابشناسی ملی: م۸۰-۱۱۶۴۳
پشت جلد به انگلیسی: Mohammad Moradi Afousi – Epistemology of True and External Propositions
عناوین ذکر شده در فهرست کتاب:
پیشگفتار و مقدمه
تحلیل قضایای محصوره
تقسیمبندی ثنایی قضایای حملی
اهمیت قضایای محصوره
تحلیل قضیه موجبه کلی
مباحث مربوط به موضوع قضیهی محصوره
منظور از «کل ج» چیست؟
منظور از «کل ج» کل واحد واحد از افراد جیم است
تمایز معانی سه گانه کلیت «ج»
چرا منظور از «کل ج» کل واحد واحد از افراد جیم است؟
مراد از افراد جیم
کیفیت اتصاف موضوع به وصف عنوانی
دو نظریه درباره کیفیت اتصاف موضوع
نظریه فارابی
تفسیر خواجه نصیر طوسی از نظر فارابی
نقد محاکم از تفسیر خواجه
نظریه ابن سینا
معنای اتصاف بالفعل و پاسخ اشکال
مباحث مربوط به محمول قضیه
هر محمولی مفهوم کلّی است
کیفیت اتصاف ذات موضوع به محمول
دفع توهم
قضایای محصوره دیگر
سه رکن قضایای محصوره
ذات موضوع
عقد الوضع و عقد الحمل
نحوه صدق محمول بر ذات موضوع
تمایز بین دو نوع قضایای مسوّره
فرق بین عقد الوضع و عقد الحمل
دو نظریه در نحوه تعلق حکم در قضیه محصوره
نظر مشهور و نظر قدما و اشکالات این نظریه
دو نسبت عقدالوضع و عقدالحمل
تقسیم بندی ثنایی قضایای محصوره
طرح تقسیم بندی ثنایی قضایای محصوره
قضیه حقیقیه
علت نامگذاری قضیه حقیقیه
تعریف قدما از قضیهی حقیقیه
دفع یک توهم
تحلیل قضیه حقیقیه بر اساس عبارت قوم
تفسیر ابهری و کاتبی از قضیه حقیقیه
اشکالات این تفسیر
نقد خواجه نصیر توسی بر این تفسیر
قید امکان افراد عقد الوضع
نظریات مختلف در مورد قید امکان افراد
تعمیم افراد موضوع
نحوه صدق
دفع افراد ممتنع
دفع اشکالات دیگر
قضایای ممتنع الموضوع
طرح مشکل و راه حل های مشکل
استثنای قضایای ممتنعه از تقسیم بندی ثنایی
شرطی دانستن قضایای ممتنع
فرض ذهنی افراد ممتنع
قضایای ممتنع را قضایای ذهنی دانستن
افراد موضوع قضایای ممتنع را در تقدیر گرفتن یا آنها را به سالبه برگرداندن
راه حل ابتکاری ملاصدرا
طرح قضایای حملی غیر بتیّه
دو نوع قضیه حملی (بتیّه و غیر بتیّه)
تطبیق قضایای حقیقیّه و خارجیّه بر بتیه و غیر بتیه
دو مرحله تحلیل قضایای غیر بتیه
در قالب منطق جدید
بیان ملاصدرا در قضایای غیر بتیه
در قالب قاعده فرعیه
دو مشکل قضایای ممتنع الموضوع
صدق و ساختار قضیه
بیان استاد شهید مرتضی مطهری در حل مشکل
بیان علامه طباطبایی در حل مشکل
پاسخ نهایی به مشکل قضایای ممتنع الموضوع
خصوصیات قضیه حقیقیه
تعریف قضیه خارجیه
قیود ذکر شده در تعریف
قید ازمنه ثلاثه
قید فی الخارج
اشکالات وارد شده بر قضیهی خارجیه
بیان خواجه و بیان علامه حلی
دو اشکال وارد بر قضایای خارجیه
بیان ابو علی سینا
خصوصیات قضیه خارجیه
تقسیم بندی ثلاثی
بیانات مختلف در تقسیم بندی ثلاثی
بیان ابهری
بررسی و نقد تقسیم بندی ثلاثی
بیان شریف جرجانی (حقیقیه و خارجیه و ذهنیه)
بیان حاجی در تقسیم بندی ثلاثی
تعریف حاجی از قضایای خارجیه
نقد استاد مطهری از بیان حاجی در تعریف قضیه خارجیه
بحثی تاریخی در قضایای حقیقیه و خارجیه در بیان استاد مطهری
بررسی تعریف بوعلی سینا از قضایای خارجیه در بیان شهید مطهری
قضیه حقیقیه در تقسیم بندی ثلاثی
تعریف حاجی در مورد قضیه حقیقیه
دو نکته قابل بررسی در تعریف حاجی
نقد استاد حائری بر نکته اول در تعریف حاجی
دو نوع تعریف از قضیه حقیقیه
بیان استاد حائری در نقد نکته دوم تعریف حاجی
قضیه حقیقیه و خارجیه در علم اصول
قضیه حقیقیه علم اصول بر اساس تعریف حاجی
نقد استاد مطهری از تعریف حاجی از قضیه حقیقیه
نقد استاد مطهری از اصولیون
بیان استاد مطهری درباره شرطی نشدن قضایای حقیقیه
امتیازات تقسیم بندی ثنایی نسبت به تقسیم بندی ثلاثی
ثمرات تقسیم بندی ثنایی
قضیه حقیقیه و خارجیه در منطق جدید
تحلیل گزارههای کلی در منطق جدید
تحلیل گزاره «هر انسانی حیوان است»
گزارههای کلی در منطق جدید به شرطی برمیگردد
تفاوت بنیادی بین منطق قدیم و جدید در تحلیل گزارهها
تحلیل قضیه حقیقیه و مقایسه آن با تحلیل گزارههای کلی
ارکان قضیه حقیقیه
قضیه حقیقیه به شرطی قابل برگشت نیست
قضایای شرطی قابل برگشت به قضایای حملی نیست
بیان ابن سینا در برگرداندن قضایای شرطی به حملی
بیان استاد موحد در نقد ابن سینا
مقایسه قضیه خارجیه در منطق قدیم با قضیه وجودی در منطق جدید
مشترکات و تفاوت ها
روش تعمیم در قضیه حقیقیه
ملاک تعمیم در قضیه حقیقیه
روشهای مختلف دستیابی به فرد بالذات در علوم
علم ریاضی، منطق جدید، فلسفه و علم تجربی
قضایای تجربی در منطق قدیم
بیان ابن سینا درباره قضایای تجربی
بیان خواجه
قیاس خفی در مجربات
قیاس استثنایی و قیاس اقترانی
دلیل خواجه در اثبات انتساب اثر به طبیعت شیء
بیان ابوعلی سینا و خواجه نصیر درباره تجربه و استقرا
چهار مرحله معرفت تصدیقی در بیان استاد مطهری
استقراء، تئوری و فرضیه، تجربه، تعمیم و ارائه قانون کلی
بررسی نظر مرتضی مطهری و مقایسه آن با نظر بوعلی و خواجه
تجربه و استقرا در بیان شهید مطهری
تحلیل قضایای تجربی در فلسفه علم
دو نظریه در ارائهی قانون کلی (اثبات گرایی و ابطال پذیری)
پینوشت
متن پیشگفتار کتاب:
منطق و مباحث منطقی، از دیرباز مورد توجه حکما و دانشمندان بوده است. حکمای اسلام نیز مباحث منطقی را ارج ویژهای مینهند. از طرف دیگر، مباحث منطقی ما، امروزه بسیار مهجور مانده و چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. «حد» و «برهان» در ساماندهی اندیشهی ما از جهت درک و استدلال، نقش اساسی دارد. اما کار ما در مورد این دو، همان کار ده قرن پیش ابن سینا است. برخی تلاشهای دیگر را از طرف کسانی چون سهروردی، خواجه نصیر طوسی نادیده نمیگیریم؛ اما بیتردید به تلاش بیشتری نیازمندیم. مخصوصاً با توجه به کارهایی که در چند قرن اخیر، از طرف فلاسفه و دانشمندان مغرب زمین انجام پذیرفته است.
اثر حاضر که محصول تلاش آقای محمد مرادی افوسی است؛ به این دلیل که بتوان باب بحث و بررسی و نقد و تطبیق را در حوزهی منطق باز کرد، از طرف پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر میگردد. همچنان چشم به راه آثار محققان ارجمندمان بوده و امیدواریم با نقد و نظر ارجمند خود و همکاری تحقیقاتی گرانقدرشان در راهی که در پیش گرفتهایم؛ یاری رسانند.
نحوه سفارش و تهیه کتاب معرفت شناسی قضایای حقیقه و خارجیه در منطق قدیم و جدید:
برای تهیهی این کتاب به صورت الکترونیکی، کافی است بر روی لینک «دانلود به ازای پرداخت» کلیک کنید، وجه آن را به صورت آنلاین و با استفاده از کارتهای عضو شتاب پرداخت کنید تا در نهایت لینک دانلود این کتاب، در همان لحظه به صورت خودکار در اختیار شما قرار گیرد. (لینک دانلود هم بر روی صفحه سایت نمایش داده میشود و هم لحظاتی بعد به ایمیل شما ارسال میشود.)
توجه: هنگام ثبت سفارش ایمیل صحیح خود را وارد کنید، چرا که لینک دانلود به ایمیل شما ارسال میشود.
دانلود کتابی در باب معرفت شناسی قضایای حقیقیه و خارجیه در منطق قدیم و جدید که در سال ۱۳۸۰ به چاپ رسیده و امروز از طریق مزخرف، مجدداً بازنشر میشود.
————————————————————————————————-
دانلود و خرید کتاب الکترونیکی «معرفت شناسی قضایا»
اول روی دکمه سمت راست کلیک کن تا کتاب به سبد خریدت اضافه بشه.
بعدش روی دکمه سمت چپ «نهایی کردن خرید» کلیک کن.
[purchase_link id=”5127″ text=”اضافه به سبد خرید” style=”button” color=”green”]
————————————————————————————————-
برچسبهای کلیدی: تهیه کتاب درباره منطق، دانلود کتاب تحلیلی درباره منطق جدید، دانلود کتاب منطقی درباره بحث قضایا، دانلود کتاب از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانلود کتاب منطقی درباره قضیهها، دانلود مطلب درباره قضیههای منطقی، دانلود کتاب بررسی قضیههای منطقی، دانلود مجموعه مباحث معرفت شناسی منطق قدیم و جدید، دانلود کتاب جدید درباره منطق قدیم، سفارش اینترنتی کتاب منطق قدیم و جدید، دانلود کتاب درباره قضایای خارجیه در منطق، کتاب الکترونیکی منطق، دانلود pdf کتاب معرفت شناسی منطق قضایا، سفارش آنلاین کتالب الکترونیکی یا pdf قضیههای حقیقیه و خارجیه، خرید آنلاین کتاب الکترونیکی قضایای حقیقه و خارجیه در منطق جدید، فروش اینترنتی کتاب پی دی اف درباره منطق، خرید اینترنتی کتاب الکترونیکی و پی دی اف درباره معرفت شناسی منطق جدید و منطق قدیم